Lennuliiklusteenindus asub tuuleparkide võimaldamiseks seiresüsteeme uuendama
Lennuliiklusteenindus asub kaasajastama õhuseiresüsteeme, et toetada Eesti energiajulgeolekut ja soodustada rohelise energia kasutust. Selle tulemusena saab tulevikus ehitada kõrgemaid meretuuleparke Riia lahes ja Eesti saartel.
Riigikaitselistel põhjustel on seni tuuleparkide rajamisel kehtestatud olulised piirangud, kuna nende olemasolu võib segada õhuseireradareid ja teisi lennuliiklusega seotud seiresüsteeme. Selleks, et kliimaneutraalsele energiatootmisele üle minna, on riik otsustanud piiranguid lõdvendada. Riigikaitse sellest ei kannata, kuna rakendatakse kompenseerivaid meetmeid. Lääne-Eestisse kavandatavates avamere tuuleparkides võib tuulikute kõrgus edaspidi ulatuda kuni 400 meetrini.
„Meie põhiroll on tagada ohutu ja sujuv lennuliiklus Eesti õhuruumis. Samuti oleme alati avatud koostööle, mis võimaldab Eesti elu edasi viia. Muudatus toetab rohelise energiatootmise arendamist ja võimaldab samas meil uute seireseadmetega tagada jätkuvalt kõrge turvalisus Eesti õhuruumis,“ ütles Lennuliiklusteeninduse juhatuse esimees Ivar Värk.
Tegemist on mahuka kahese kasutusega projektiga, kus tehakse koostööd Kaitseministeeriumiga ja ettevõtmise kulud katab täismahus Euroopa Liit taasterahastu NextGenerationEU vahenditest. Lennuliiklusteenindusele eraldatud 5,1 miljoni euro siht on modifitseerida EANSi seireahelat tuuleparkidest tuleneva mõju leevendamiseks.
Projekti ellu viimiseks korraldas Lennuliiklusteeninduse AS kolm mahukat riigihanget. Radari hanke võitis Indra Sistemas SA, WAM laiendamise ja uuendamise hankega jätkame koostööd Thales Italia S.P.A-ga. Ehitushanke võitis Bauest OÜ ja omanikujärelevalve hanke Telora OÜ. Viimased kaks on kohalikud ettevõtted.
„Septembri lõpu seisuga on sõlmitud lepingud tarnijatega nii uue radari hankimiseks kui ka teiste õhuseire tehnoloogiate uuendamiseks ning saame projektiga tempokalt jätkata,“ ütles Lennuliiklusteeninduse tehnikaosakonna projektijuht Viljar Vooremäe. „Uue radari ja teiste õhuseiresüsteemidega saame toetada roheüleminekut taastuvenergiale läbi oma sisulise tegevuse.“
Lisaks uue radari hankimisele laiendatakse olemasolevat WAM süsteemi ning kaasajastatakse radarihoonet. Kasutusele võetakse ADS-B ning liidestatakse õhuväe radarisüsteemi väljundandmed, millega tõstetakse lennuliikluse korraldamisel lennujuhtide ja informaatorite situatsiooniteadlikkust. Projekti tegevused peavad olema ellu viidud hiljemalt 2026. aasta I kvartali lõpuks.
Lennuliiklusteeninduse AS on Eesti riigile kuuluv äriettevõte, kes pakub nii mehitamata kui ka mehitatud lendudele ohutut ja digitaalset lennuliiklusteenust, arendab lennundust ja haldab Eesti õhuruumi.